Autem do Bulharska

Přes Srbsko - Přes Rumunsko - Formality - Stopem

Cesta z Českých zemí do Bulharka měří asi 1100 kilometrů, podle toho, odkud kam jedete. Z Moravy do Sofie je to 900 km, dalších 350 km k moři. Z Prahy do Burgasu přes Sofii to dělá asi 1400 km. Je to daleko.

doprava balcik ceny benzinu 2870
Benzín je cestou do Bulharska podobně drahý jako u nás

Zvažujte cestu do Bulharska autem pouze v případě, že vás baví řídit. Benzín je cestou všude stejně drahý, ale i tak vyjde cena za palivo jedním směrem asi na 3 tisíce. Další náklady představují dálniční poplatky v Maďarsku (6 €), na Slovensku (150 Kč) a v Bulharsku (5 €) plus poplatky za průjezd Srbskem (a občas nějaké to mýto na mostě), takže to i s plně obsazeným autem cenově vyjde mírně dráž než autobusem. Holdujete-li bydlení v přívěsu nebo si chcete vézt kola, je cesta autem rozumná volba. Kdybych já chtěl mít v Bulharsku k dispozici auto, tak letím letadlem a pak jdu do půjčovny. Ale to zase leze do peněz.

Přes Srbsko

Větší část cesty vede po dálnici, prakticky až na srbské hranice. Srbskem můžete projet po dálnici kolem Bělehradu, což je rychlejší, ale delší a dražší (poplatek na dálnici 28 €  v roce 2007, 17 € v roce 2010), nebo to vzít po takové širší dvouproudovce víc na východ přímo k Bulharským hranicím (po této cestě jezdí i linkové autobusy). Kvalita silnic i dálnic v Srbsku je špatná.

Pak v Bulharsku je jenom dvouproudovka, která vede až před Sofii soutěskou. Jede se pomalu, protože se nedají předjíždět kamióny. Dálnice se v Bulharsku staví rychle, takže ačkoli dříve byly jenom kolem Sofie a pak kousek před Varnou, dnes (2015) vede dálnice ze Sofie až do Burgasu.

Problém mohou dělat hranice Srbska a Bulharska. Na Srbských hranicích jsem viděl takové kolony aut, které chtěly opustit Srbsko, až mi jich bylo líto. Mohlo se tam čekat i půl dne, možná celý den. Ale lidé, co přes Srbsko jezdí pravidelně, říkají, že to prý je jen výjimečně.

Alternativně se přes Srbsko dá jet po staré silnici, na které se neplatí mýto. Ale bývá tam problém s policisty, kteří prostě zastaví auto a dál ho nepustí, dokud nedostanou zaplaceno. To se může po celé cestě stát mnohokrát.

O konkrétních platbách na srbských dálnicích mi napsal Václav:

Můžu doplnit ůdaje o poplatcích na srbských mýtnicích (jezdíme tudy do Řecka). Rok 2009 byl lepší - mýtné v Srbsku zlevnilo. Na prvním úseku Subotica - Novi Sad 4 €. Na druhým úseku Novi Sad - Bělehrad 3 €. Za Bělehradem pod dlouhým kopcem vyzvedneš na mýtnici jenom lístek a platíš podle toho, kde sjedeš. Nejdelší úsek až k městu Niš je za 8 €. (Poslední platba v Srbsku k Makedonským hranicím je na mýtnici Doljevac 2,5 €, tudy se ale do BG už nejede.) V roce 2008 to bylo: 5, 5, 13 a 3 eura. Platíme to v eurech a v hotovosti a prosím všechny aby na mýtnici nezdržovali s platební kartou. Vždy si vyzvedni lístek o zaplacení, někdy ho policajti chtěj vidět. Přes srbsko nám cesta trvá asi 6,5 hodin normální jízdy.

Přes Rumunsko

K bulharskému moři se dá jet alternativně přes Rumunsko (je také v EU), ale není to po dálnici. Odbočíte z dálnice v Szegedi, potom dvěma různými cestami přes hory na dálnici na Bukurešť a pak je to potřeba vzít k Dunaji na Ruse. Výhodou je, že zůstáváte v EU, a tak hraniční kontroly nejsou nic šíleného (i když Rumunsko není v Shengenu).

Ve srovnání s Bulharskem a Řeckem, co se do jízdy autem týče, je Rumunsko momentálně nejlepší. Klasické cesty vedou na Bukurešť a Ruse. Musí se ale přes hory s užšími silnicemi. Silnice vede nádhernou přírodou Transylvánských Alp. Doporučuju jet ve dne, aby člověk tu krásu viděl. V horských dědinkách se čas trochu zastavil a civilizace je místy ještě nesmělá, ale jinak není problém. Na Bukurešť se dá jet dvěma způsoby. Vede to buď na přechod Arad kolem řeky Arges a Vlad Tepes (Dracula), anebo přes Brašov na přechod Oradea. Obě cesty jsou dost frekventované, aut je tam už stejně jako kdekoli jinde a je pravda, že tou cestou "Draculy" jezdí jeden kamion za druhým. V obou případech (protože cesta vede horami a někde i horskými průsmyky) je silnice úzká, ale nijak extrémně, minimálně z poloviny délky se nedá předjíždět a jede se tak 60-80 km/hod max. podle toho kdo jede vepředu. Rychlost omezena většinou na 80, ale málokdo by tam jel rychleji. Je to trasa pro ty, kdo berou už samotnou cestu jako dovolenou a ne jako nutné zlo, rádi se kochají okolní krajinou a nevadí jim nějaká ta hodinka navíc nebo zpoždění. A samozřejmě předpokládám, že řidič je za volantem jako doma a nějaké ty serpentiny mu nevadí. Těžko říct, která cesta je pro řidiče lepší, ale ta kolem Draculy je rozhodně zajímavější přírodou.

Bukurešť má obchvat, takže se dá centru vyhnout, ale možná je jednodušší jí projet. Bukurešť je nádherné výstavní město s krásnými novými silnicemi, parky, reprezentativními budovami. Vše upravené, plno kytek, ale taky obchoďáky, automobilky, business centra, Mc Donaldy, reklamy, neony. Nové silnice, nové značení -- vše už dle EU. Od hranic s Maďarskem až do Bukurešti to vypadá podobně. Jen přes hory jsou silnice užší, ale kvalita normální. Je vidět, že jim natekla spousta peněz z EU a že vše opravili. Alespoň teda ty hlavní tahy. Četnost benzínek jako u nás, v pohodě se všude platí v EUR. Nejhorší úsek je na jihu mezi Ruse a Bukureští. Do tohoto území zřejmě vytlačili všechny bezdomovce, pochybné existence a kočovníky. Tam jsou ještě vidět gheta, koňské nebo oslí povozy, špína -- prostě tam se zastavil čas.

Tranzit z Maďarska do Bulharska se dá jet i třetí cestou -- spodem na přechod Calafat/Vidin, kde se musí jet trajektem přes Dunaj. Hory se objedou, takže vcelku po rovině. Pak se pokračuje na Sofii a dál k moři. Tudy se jezdilo za totáče, aktuální info nemám.

Formality

krajina cedule 2590
Značky mají jiné barvy než u nás

Vůbec se nevyznám v různých povinnostech řidičů a v pojištěních auta, tak mi kdyžtak o tom prosím napište, jestli něco víte. Rozhodně bych se nevydával do Bulharska bez pečlivě zkontrolovaných dokladů (techničák, zelená karta, mezinárodní řidičák, mezinárodní SPZ), většího obnosu v hotovosti nebo aspoň bez platební karty. Bulhaři vyžadují v povinné výbavě hasicí přístroj a prý rádi kontrolují a pokutují ojetost pneumatik.

Na cestách v Bulharsku a v Srbsku doporučuju mít zhasnutá světla. Pokud někdo ve dne svítí, dává tím policajtům najevo, že je cizinec a že mu mohou nadělit mastnou pokutu (případně i nějaký ten levnější úplatek do vlastní kapsy). Vůbec přitom nemusíte řešit, za co ta pokuta je. Policista si vždycky něco chytrého vymyslí, třeba nepřipoutaný spolujezdec na zadním sedadle nebo hypotetické překročení rychlosti. Dodržování předpisů je samoúčelné. Jde o ta rozsvícená světla.

V naší diskusi se rozvinula značná debata o tom, kdo kudy jezdí a jaké má zkušenosti. Už je tam 300 příspěvků, asi nejzajímavější jsou na druhé stránce výpisu. V roce 2010 se taky spousta lidí domlouvala na spolujízdu a očekávám, že téma autem do Bulharska 2011 bude podobné. Další solidní informace o cestách přes Balkán jsou na této stránce.

Stopem

Po svých zkušenostech z Balkánu bych se do Bulharska stopem jet nebál. Jde jenom o to mít časovou rezervu, věci na spaní a v pohodě nervy. Lidé jsou na Balkáně hodní a cestovatele svezou. Dost nuda to musí být přes Maďarsko, je tam horko a rovina. Nestopujte přímo na dálnicích, nýbrž na dálničních nájezdech. Cedule na stopování do Bulharska zní BUL, případně БЪЛ v cyrilici, chcete-li stopnout Srba nebo Bulhara.

Asi bych se snažil, coby občan Evropské unie, raději vyhnout Srbsku. Ne, že by tam vraždili cestovatele (naopak jsou tam lidi dost v pohodě), ale v EU (tedy i v Maďarsku, Bulharsku a Rumunsku) máte v případě jakýchkoli problémů právní ochranu na úrovni domorodců. V Srbsku jste cizinci.

nizina kopce 2744nizina kopec 2747nizina lesni pozar 2735
Až dorazíte, odměnou u moře vám bude zvláštní a milá krajina

Komentáře k této stránce - Autem do Bulharska na diskusním webu najih.cz

Předchozí stránka: Bulharsko autobusem Další stránka: Doprava v Bulharsku

 

 

 

 

 

doprava

Stránky Bulharsko.evropou.cz píše Yuhů, tedy Dušan Janovský. Kontakt.